När det närmar sig nyår är det dags för ”bästa-” listor. Jag vill inte vara sämre, utan har gjort en sammanställning över de mest lästa blogginläggen jag skrivit (på min gamla blogg och/eller min nuvarande blogg):
På femte plats kommer Boktips sommaren 2014 som jag skrev 22 juni 2014. Det finns en stor efterfrågan på tips när det gäller bra pedagogisk litteratur.
På fjärde plats kommer Dynamiskt tankesätt som jag skrev 20 juni 2015. Jag skapade några posters som beskriver statiskt och dynamiskt tankesätt. Jag tror på tanken om att ha visuella stöd för eleverna (även användbart för vuxna) att hänga upp resonemang kring. Då kan man senare påminna om bilden istället för att bara verbalt påminna om innehållet (vilket lätt kan upplevas som att läraren tjatar).
På tredje plats kommer 20 reflektioner om undervisningen ur elevperspektiv som jag skrev 15 november 2014. Jag beskriver två heldagar då jag skuggade eleverna i två olika klasser på högstadiet och de reflektioner som jag gjorde om hur skolan kan vara ur elevperspektiv.
På andra plats kommer Svensk skola bäst som jag skrev 15 augusti 2015. Som vanligt vet vi inte vad den svenska skolan är bra resp dålig på (det får vi veta först när det gjorts en stor undersökning, t e x PISA) och när den svenska skolan är bra på något är det ingen som vet om det/får reda på det.
På första plats kommer På läktaren är alla experter – en hyllning till alla lärare som jag skrev 19 december 2013. Det blogginlägg som nått överlägset flest läsare. Det har lästs av nästan dubbelt så många som nummer två på listan. Den feedback jag har fått har till största delen bestått av en hög igenkänningsfaktor, d v s att jag lyckats beskriva hur det är i skolan för väldigt många lärare.
Jag önskar alla mina läsare en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!