I dag kom en nyhet som basunerar ut att det är bättre att skriva med papper och penna om man vill minnas bättre.
Forskare i Norge har undersökt 36 kvinnor i åldern 19-54 år som fått skriva en lista med ord för hand med papper och penna, med en surfplatta samt med tangentbord på dator för att se vilken av de tre metoderna som är bäst för att komma ihåg orden. Deras slutsats är att det är bäst att skriva med papper och penna.
Jag vet inte vem som bekostar den här typen av forskning, men som jag ser det så är den här forskningen helt onödig. Vi använder papper och penna för att anteckna för att vi ska SLIPPA memorera det vi skriver ner (annars hade vi inte behövt anteckna – vi hade memorerat det direkt istället). Det innebär i sin tur att det är irrelevant vad de kommer fram till (åtminstone när det gäller vad vi kommer ihåg av det vi antecknar med olika anteckningsmetoder). Möjligen kan de delar som tittar på hur fokuserade vi är när vi antecknar vara av intresse.
Det man istället borde forska kring är hur vi kan lära alla elever de effektiva (inte ineffektiva metoder som att anteckna med papper och penna är (testa själv att skriva upp en inköpslista med 10 saker på ett papper, lägga undan ditt papper och en timme sedan återberättar du vad du skrev ner utan att titta på ditt papper. Om du har bra minne kanske du kommer ihåg ett par saker – testa i så fall ett dygn senare, har du inte ett bra minne kommer du troligen knappt ihåg något av det du skrev ner) metoder som finns och som de som tävlar i minne använder, vilket är att minnas i form av bilder och bildberättelser. Använder man de teknikerna är det inga problem för vem som helst att memorera t ex en lång inköpslista. Dessa minnestekniker utklassar alla de tre metoder som man undersökt i den norska forskningen och det är därför jag menar att det är irrelevant att forska på just det som de valt att forska kring. Den som vill fördjupa sig i hur man gör för att minnas med bilder och bildberättelser kan börja med att titta på ett avsnitt från UR om Mattias Ribbing som lär en elev hur man gör. Tänk om alla elever i Sverige fick lära sig dessa minnestekniker. Då skulle vi ha alla möjligheter att utklassa alla andra länder i PISA-undersökningen.
Källor:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/skriva-for-hand-bra-for-minnet/?l1
http://www.jowr.org/articles/vol7_2/JoWR_2015_vol7_nr2_Mangen_et_al.pdf
http://urskola.se/Produkter/176961-Plugga-battre-Minnesteknik
Jag håller inte alls med dig! Kan det ha att göra med vilket sorts minne man har? För mig är det i alla fall så att jag ofta glömmer inköpslistan, men det gör ingenting – när jag har skrivit ner den brukar jag komma ihåg vad som stod på den, även dagen efter. Däremot tycker jag att det viktigaste är att man skriver, inte hur. När jag själv lyssnar antecknar jag gärna på papper, brukar ”kludda” en hel del – något jag tycker faktiskt hjälper mig att behålla koncentrationen. Ju tråkigare föreläsning, desto mer brukar jag anteckna…
Självklart visar jag UR:s program för mina elever, har hunnit se just det här med Mattias Ribbing några gånger. Det gäller att hitta en teknik som passar för just den personen, anser jag! För en del är det bästa att sjunga, enligt min erfarenhet – det finns människor som har väldigt svårt för att visualisera.
Hjärnans process för att skapa kopplingar mellan neuronerna är samma för alla, så därför borde det funka lika för alla. Däremot är det ingen (eller i af väldigt få) som lärt sig tekniken med att minnas med bilder, utan de flesta får lära sig ramsor, sånger, anteckna etc. Det innebär att vi måste ”lära om vårt sätt att tänka” om vi vill börja använda den tekniken istället. Att lära om är obekvämt i början och kräver mer energi och träning än att lära på det sättet från början. Det är troligt att en del har svårare för att visualisera och ev kan det hjälpa för dem att använda fysiska bilder, inte bara mentala bilder. Som jag ser det är det värt att testa, men att man måste hålla i över tid, då det tar tid att lära sig tekniken, men att belöningen när man gjort det är stor. Jag håller med om att sånger gör att man kommer ihåg, men om man jämför hur mycket man kan memorera så har flera svenska visat att systemet med minnesbilder utklassar alla andra metoder/sätt. Ett exempel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22435656.ab Jag är övertygad om att igen kan nå det resultatet genom att t ex anteckna eller sjunga och att Jonas har lärt sig en metod som är effektiv för att nå dit (och på ganska kort tid som han själv beskriver det). Men det är okej att vi tycker olika!