Ju mer vi jobbar med digitala resurser i skolan, desto viktigare blir det med källkritik.
I samband med Brexit och Trumps framgångsrika presidentval i USA är det en aspekt av källkritik som alla vuxna måste förstå. Det är den s k filterbubblan, d v s de algoritmer som digitala tjänster som anpassar sig efter det du gillar använder. De låter sådant som liknar det du gillar passera igenom filtret och de filtrerar bort sådant som du inte är intresserad av. På kort sikt är det bra för dig, men på lång sikt finns det en stor fara med detta och den är långtifrån alla medvetna om.
Bildhänvisning: www.socialfactory.se/social-media/den-nya-valutan-ar-du-och-dina-digitala-vanor/
I bilden ovan beskrivs allt som algoritmerna släpper igenom din filterbubbla eller som de filtrerar bort. I det här fallet släpps allt som är blått igenom och allt som inte är blått filtreras bort. Det innebär att det är väldigt lätt att tro att hela världen är blå (då det är allt som den här personen ser i sina digitala flöden). För en annan person skulle hela världen se röd ut, då det är vad som släpps igenom den personens filterbubbla och för en tredje person är hela världen grön. När dessa personer pratar med varandra är det som upplagt för missförstånd, då de har helt olika syn på vilken färg världen egentligen är. Byt nu ut de olika färgerna mot valfri samhällsfråga (t ex för eller mot Trump, för eller mot Brexit, för eller mot Islam, för eller mot tiggare, för eller mot rasism etc), så förstår du lite lättare hur de som har liknande tankar och åsikter hittar varandra och hur de kan förstärka varandra genom resonemanget att deras sätt att se på världen är det enda rätta.
Här är en bra och lättförståerlig förklaring av hur dessa algoritmer fungerar.
Nedan finns ett par exempel som visar att vi måste vara källkritiska på alla arenor och hur viktigt det är att vi i skolan tränar eleverna i att vara källkritiska.
Under 2012 dök det upp ett rykte på Facebook som sa att skådespelaren Morgan Freeman avlidit. Ryktet spreds snabbt då många delade det utan att fundera över om det var sant eller inte. Det visade sig att Morgan Freeman inte hade dött och det fanns ingen sanningshalt alls bakom ryktet.
Drogfritt.nu är en sida på nätet som säger att den är en fristående ideell förening som är politiskt och religiöst obunden. Det är många skolor som köper tjänster av drogfritt.nu. Gräver man lite djupare finns det kopplingar som man inte vill skylta med utåt:
www.svd.se/nyheter/inrikes/expert-domer-ut-drogfritt_7194121.svd
Om man söker på nätet får man upp en hel del blogginlägg som beskriver kopplingen mellan sidan och scientologerna.
Ordet källkritik finns på 7 sidor i läroplanen inom följande ämnen: Historia, svenska och svenska som andraspråk, men jag menar att det är något som är viktigt inom alla ämnen!
Nedan finns förslag på resurser på nätet som man kan använda när man jobbar med källkritik i skolan. Se inte länkarna som något annat än bra utgångspunkter att börja på. Hittar du andra exempel på bättre länkar får du gärna dela med dig av dem i kommentarsfältet, så lägger jag till dem. Är det någon av de länkar jag har med som du tycker att inte är bra, skriv en kommentar så tar jag bort dem.
Skolverket
www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/kollakallan
Statens Medieråd
En sida som testar din förmåga att skilja äkta från falska sidor på nätet (sidan är på engelska) – ett test som alla borde göra!
http://www.opendns.com/phishing-quiz/
Exempel på hur man kan jobba med källkritik kring riktiga och påhittade sidor
http://kollakallans.wikispaces.com/K%C3%A4llkritik+-+exempelsidor
https://kollakallans.wikispaces.com/K%C3%A4llkritik+-+artiklar
Nationalencykolpedins temapaket om källkritik
www.ne.se/static/openschool/kallkritik.jsp
.se ”Källkritik på Internet” (pdf eller som bok)
www.iis.se/lar-dig-mer/guider/kallkritik-pa-internet/
https://iis.se/docs/Kallkritik-pa-Internet.pdf
SO-rummet – länkar till andra sidor som handlar om källkritik
http://www.so-rummet.se/kategorier/kallkritik
Webbstjärnan – övningar i källkritik
www.webbstjarnan.se/wordpress/wp-content/uploads/ovningar_ws_kallkritik1.pdf
Praktisk övning
http://vaggaskolansbibliotek.weebly.com/hur-dog-mozart-vaumlrdera.html
Länkskafferiet
http://lankskafferiet.org/v2/cgi-bin/search.cgimode=keywords;pattern=k%E4llkritik
Mediasmart – material för lågstadiet till gymnasiet, fokus på reklam, lyfter fram koppling till läroplanen
Utbildningsradion
www.ur.se/Tema/Kallkritik-genomskada-mediebruset/Nyhetsvardering/Om-att-vara-kallkritisk
Photoshop i reklamfilmer
www.youtube.com/watch?v=17j5QzF3kqE
Friends
www.friends.se/$-1/file/schysst-pa-natet.pdf
www.friends.se/press/nyhetsarkiv/nathatskollen
http://issuu.com/friends.se/docs/friends_n_trapport_2013/5?e=5225611/1676349
Här är en bra övning: http://vaggaskolansbibliotek.weebly.com/hur-dog-mozart-vaumlrdera.html
Tack för tipset, Johan E!
Mycket bra tips! Och något mer som vi verkligen borde lära eleverna är att använda Google scholar, som ju bara har vetenskapliga, säkra källor. Har du jobbat med det än? http://scholar.google.se/intl/sv/scholar/about.html
Förra läsåret hade jag en NO-lärare som jobbade mycket med Google Scholar, så då jobbade jag en del med det (och vi hade en hel del diskussioner kring vetenskapliga artiklar). Tack för din feedback och tipset!
Hej.
Fungerar det att använda och söka på svenska där?
Det går att söka på svenska. Databasen innehåller dock mycket mer material på engelska än på svenska.
Åh, länken till Photoshop i reklamfilmer är bruten. Kan du hitta den igen?
Tack för alla goda tips och råd!
Ingela
Har fixat länken nu!
Tack för din feedback!