Läroplanen handlar om att vi ska bedöma elevernas kunskaper, inte enskilda faktakunskaper, och för att underlätta för eleverna att se och förstå samband och hur saker utvecklats över tid finns det en del hjälpmedel.
I den här delen av Tips på IKT i skolan fokuserar jag på tidslinjer. Exempel på några ämnen där det är naturligt att jobba med tidslinjer:
Historia (Alla förstår varför tidslinjer fyller en funktion i historia)
Matematik för att visa hur matematiken utvecklats (i LGR-11 står det ”ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om historiska sammanhang där viktiga begrepp och metoder i matematiken har utvecklats”)
NO (i LGR-11 står det ”eleverna ska få inblick i naturvetenskapens världsbild med evolutionsteorin som grund samt få perspektiv på hur den har utvecklats och vilken kulturell påverkan den haft”)
Samhällskunskap (i LGR-11 står det ”Politiska ideologier och hur skiljelinjerna i det svenska partiväsendet har utvecklats)
Språk visa hur språket utvecklats över tid eller hur språken särskiljts från varandra och varför vissa språk är nära släkt med varandra och andra inte är det
Jobbar du som lärare hittar du säkert ännu fler bra exempel på ämnen där man kan jobba med tidslinjer.
Exempel på olika program/sidor på nätet/appar som du och dina elever kan använda för att skapa tidslinjer (låt eleverna stå för skapandet – de tycker att undervisningen blir roligare, du får material som du kan använda i din undervisning i framtiden och du behöver inte lägga ner så mycket tid på förberedelser!)
Gapminder world (http://www.gapminder.org/world) Ett statistikverktyg där man kan göra jämförelser över tid mellan olika länder och inom en massa olika områden som är förbestämda (d v s det bygger på pålitlig befintlig statistik). Väldigt visuellt verktyg där man tydligt ser hur utvecklingen sker över tid. Går att ladda ner till PC/Mac och jobba med i offlineläge. Är på engelska. Har du inte testat verktyget så rekommenderar jag det starkt!
MyHistro (www.myhistro.com/) Kräver att man skapar ett konto. Riktar sig mer mot privatpersoner, men det finns en EDU-version som innehåller skolanpassade tidslinjer och material. Jag har inte testat EDU-versionen. Berättelser illustrerade på en karta och via en tidslinje. Finns även som app, men tyvärr inte till iPad, utan endast till iPhone. Appen är gratis.
Capzles (http://www.capzles.com/) Kräver registrering. Är gratis. Visuellt sett den snyggaste tidslinjen. Bygger på att man lägger in bilder och filmer. Man kan lägga till bakgrundsmusik (så det blir lite mer som ett bildspel med musik), tagga innehålllet, välja om alla ska kunna se bildspelet, välja bakgrundsbild, lägga in blogginlägg etc. Det finns topplistor, så man kan se hur andra gjort. Ligger lite i gränslandet mellan tidslinjer och presentationsverktyg.
Tiki-Toki (http://www.tiki-toki.com/) Kräver registrering. Finns i begränsad gratisversion där man kan skapa en tidslinje/konto. Edu-konto kostar 124 dollar/år och då ingår lärarlicens samt 50 elevkonton där varje elev kan skapa 5 tidslinjer.
Dipity (http://www.dipity.com/) Tidslinjer online,. Ett gratisverktyg (begränsat i gratisversionen; man kan skapa bara 3 tidslinjer på ett gratiskonto) där man kan länka bilder, video, sociala medier, ljud mm. Kräver att du skapar ett konto för att kunna skapa tidslinjer.
Preceden (http://www.preceden.com/) Kräver registrering. I gratisversionen kan man lägga in max 5 händelser/tidslinje. Vill man köpa tjänsten så kostar det 29 dollar i en engångsbetalning. Är textbaserat, d v s du kan inte lägga in bilder och filmer.
Readwritethink (http://www.readwritethink.org/files/resources/interactives/timeline/) Väldigt simpel tidslinje där man skriver i datum och en text, nästa datum, ny text osv. Enkelt att använda, men simpelt resultat då det bara är text. Finns som gratisapp och heter då RWT Timeline.
Xtimeline (www.xtimeline.com) Ett gratisverktyg online (beta-version) som kräver att du skapar ett konto. Du kan skapa tidslinjer som innehåller bilder och videofilmer.
Timetoast (www.timetoast.com/) Ett gratisverktyg online som kräver att du skapar ett konto. Du kan skapa tidslinjer som innehåller bilder och länkar till texter.
Timeglider (http://timeglider.com) Finns i begränsad gratisversion, men man måste registrera sig och det är bara gratis för skolelever. De lyfter själva fram sig med följande påstående ”som Gogle maps, men för tid”.
Timerime (http://timerime.com/) Ett gratisverktyg online som kräver att du skapar ett konto. Du kan skapa tidslinjer som innehåller bilder, videofilmer och länkar. Finns i edu-version som kostar €149 per år.
Timelinemaker (http://www.teach-nology.com/web_tools/materials/timelines/) Enkelt att använda, men resultatet blir ganska simpelt, så det lämpar sig för yngre barn. Man fyller i rutor och klickar på en knapp så får man en tidslinje.
Ourtimelines (http://www.ourtimelines.com/create_tl_2c.html) Textbaserat. Använder mycket olika starka färger, så det påminner lite om hemsidor när Internet inte var så gammalt. Texten kan vara länkar till andra sidor.
World History (http://www.hyperhistory.com/) En väggposter man kan beställa som innehåller en tidslinje med ofantligt mycket information inom historia. Är på engelska.
Conflict History (http://www.conflicthistory.com) Fungerar tyvärr inte sedan maj 2013, då sidan bygger på gammal webbteknik. De skriver att sidan kan komma att återuppstå med ny teknik i framtiden och om så är fallet verkar den vara värd att besöka. Visar konflikter i världen på en världskarta och på en tidslinje.
Appar (Jag har inte testat dessa appar, så du får gå till appstore och se om du tycker att de verkar bra eller inte)
Timeline Kostar 28 kr
Timeline Builder Kostar 38 kr
Timestream Kostar 38 kr
Timeline 3D Kostar 75 kr
Timeline Maker Kostar 38 kr
Ett par tidslinjer där man inte skapar själv, men som innehåller bra material (tyvärr på engelska):
Amerian revolution Interactive timeline – en app för iPad. Gratis.
Minds of modern mathematics – en gratisapp som är en tidslinje över matematikhistorien och de personer som varit betydelsefulla.
Nej vi ska bedöma elevens kunskaper! De ”förmågor” läroplanen talar om att eleven ska visa är – lite hårdraget – sas nödvändiga arbetsredskap för inlärning.
Helt riktigt Sören. Jag ändrar ordet förmåga till kunskaper i texten! 🙂