När lärare undervisar eleverna via digitala verktyg istället för på plats i skolan ska man inte undervisa på exakt samma sätt som man gör i klassrummet. En av de stora orsakerna är att elevernas uppmärksamhet inte har samma uthållighet när man sitter och tittar på en datorskärm.
I det här inlägget tänkte jag ge tips på sätt att göra lärares digitala presentationer intressantare för eleverna. Håller du presentationer i digital form behöver de vara kortare än om du håller dem i klassrummet, p g a att eleverna inte kommer att hålla fokus och uppmärksamhet lika länge framför datorskärmen. Korta därför ner längden på dina presentationer och fokusera på det viktigaste. Att som elev sitta och titta på en Powerpoint/Keynote och samtidigt lyssna på sin lärare orkar man inte med särskilt länge innan man som elev zoomar ut.
Ett sätt att försöka lösa det här problemet är att tänka mer som ”gamers” och ”YouTubers” som streamar innehåll till sina följare gör. De har redan insett denna problematik och försökt hitta lösningar på problemet. När det gäller innehållet är det svårare att konkurrera, du som lärare kan ju inte byta ut det centrala innehållet mot något annat, men rent tekniskt finns det två rätt lätta saker saker som du kan göra som kommer att göra skillnad när det gäller att nå eleverna och få dem mer fokuserade och engagerade i undervisningen.
Den första saken är att hitta sätt att locka eleverna att slå på sina kameror. I del 1 av digitala presentationer skrev jag följande:
—————————————————————————————————————————–
Har du hört berättelsen om läraren i Sverige som undervisade sina elever i ett klassrum som var helt mörklagt samtidigt som eleverna hade silvertejp för sina munnar?
Det har du nog inte, för det har aldrig hänt och det är helt otänkbart att det någonsin skulle hända på en skola i Sverige. Men…
…när lärare bedriver sin undervisning via digital verktyg och eleverna pluggar på distans är det oftare norm än undantag att det ser ut på det sättet. Eleverna har ofta kamerorna avstängda (ibland av en god anledning eftersom de kan sitta hemma i en trång lägenhet med andra familjemedlemmar hemma) och eleverna är mutade och de får slå på sina mikrofoner när de ska prata.
—————————————————————————————————————————–
Hur du ska göra i praktiken är inte en lätt sak att svara på, men jag föreslår en öppen dialog om varför det är viktigt att se varandra (ett exempel kan vara att som lärare att visa hur det är när kameran är på när man undervisar respektive undervisa när eleverna bara ser ett foto av läraren – eleverna kommer att vilja se läraren i kameran, inte bara fotot. Detsamma gäller för läraren – den vill se eleverna via webbkamerorna, inte bara deras foton; ett annat sätt är att prata om mitt exempel i texten ovan – i ett fysiskt klassrum skulle vi aldrig bedriva undervisning i mörkret (d v s så att läraren inte ser eleverna))
Den andra saken är att lära av YouTubers och andra som streamar innehåll. De har insett att följarna tröttnar snabbt om de bara ser innehållet som streamas, så de använder digitala tjänster så att man kan se personen som pratar samtidigt som innehållet som visas. Tidigare krävdes en viss digital kompetens för att kunna göra detta, men det kommer fler och fler program som är lättare att använda och som gör att man klarar detta utan särskilt mycket digital kompetens. Jag önskar att denna funktionalitet skulle finnas inbyggd i Teams/Zoom/Google Meet mfl program (något som jag beskrivit utförligt i del 1 av digitala presentationer), men det har inte leverantörerna av dessa digitala tjänster förstått. Nedan ska jag ge exempel på några sådana program som du som lärare därför kan använda, men innan dess ska jag ge några generella tips att tänka på för dig som lärare som undervisar digitalt.
Några tips till lärare vid digital undervisning
- Gör inte din vanliga undervisning digital – det kommer troligtvis inte att bli särskilt bra
- Fundera över frågan: Vilket mervärde får eleverna genom att delta live vid den här lektionen. Om svaret är inget bör du spela in lektionen och så kan eleverna titta på den när det passar dem.
- Hitta sätt att få eleverna att ha kamerorna påslagna (att undervisa i blindo ger låg kvalitet; du skulle aldrig acceptera det i klassrummet)
- Ha kortare genomgångar än vanligt genom att fokusera på det viktigaste
- Öka elevaktiviteten – ingen orkar sitta och lyssna passivt hela lektioner, än mindre hela dagar
- Använd grupprummen (om den funktionen finns i det program du använder) så mycket som möjligt. Här är en av de stora fördelarna med digitala verktyg jämfört med vanliga klassrum. Det finns tillgång till många grupprum och det går snabbt att skicka ut eleverna samt samla ihop dem igen. Alltså kan man ha 5-minutersaktiviteter i grupprum, något som inte är möjligt på de flesta skolor (för få grupprum eller så tar det för lång tid i praktiken). Genom att använda grupprummen på ett bra sätt ökar du elevaktiviteten.
- Kan du som lärare stå istället för att sitta blir undervisningen bättre i och med att du kan använda ditt kroppsspråk fullt ut. Det är svårt när man sitter ner. Detta kräver dock mer av framförallt din kamera, men även att du säkerställer att ljudet blir bra. Utan bra bild- och ljudkvalitet tappar du elevernas intresse direkt.
Nedan beskriver jag några program som kan användas antingen för att spela in filmade genomgångar eller för att visa digitala presentationer samtidigt som eleverna ser dig. Dessa program används sedan i Teams; Meet, Zoom eller det program som du har tillgång till. Ofta skapar programmen vad som kallas en virtuell kamera, och i t ex Teams väljer man då den virtuella kameran i inställningar istället för din inbyggda kamera i den bärbara datorn för att eleverna ska ta del av det du presenterar.
Prezi video
Prezi video har många olika mallar som man kan använda. Det som är gemensamt för dem är att de lägger grafiken framför dig, vilket ibland är bra, men ibland är dåligt. Vill man få en känsla av t ex en nyhetssändning är det bra, men annars finns risken att grafiken gör att du inte syns lika bra eftersom den kan vara i vägen framför dig, särskilt om du rör dig. Programmet är lätt att använda och kräver inte mycket förkunskaper. Prezi video kan laddas ner här. Prezi video kan användas både för inspelning och för videokonferens i realtid. Det sistnämnda gör man genom att välja inställningar i Teams/Zoom/Google Meet och välja Prezi Video virtual camera. Man kan behöva starta om Teams/Zoom/Google Meet för att få det att fungera första gången (om alternativet ”Prezi Video virtual camera” inte dyker upp). En nackdel med många av mallarna är att din presentation blir ganska liten. Importerar man en powerpoint konverteras den, så det tar en stund att göra. Man kan sedan välja om man vill ha med enstaka diabilder eller hela presentationen.
Ett exempel på hur en av mallarna i Prezi video ser ut.
I den här mallen kan man byta ut texten, visa sin presentation eller en bild samtidigt som man själv syns.
Så här ser det ut när man jobbar i Prezi video. Det är lätt att förstå vad man kan göra och var man gör det.
Det finns ett antal mallar, bilder och ikoner att välja mellan eller så laddar man upp egna eller en powerpoint.
Längst ner växlar man mellan olika lägen i programmet – mallar – innehåll – video konferens eller inspelning och på höger sida byter man ut innehåll/redigerar texten.
mmhmm
En ny tjänst som är i betastadiet och som än så länge bara fungerar på Mac. Programmet hämtas här. Det blir en vattenstämpel nere i ena hörnet om man kör gratisversionen. Upp till 60 minuter per dag kan man använda det gratis, vill man ha mer tid än så kostar det 100 dollar per år. Man kan även kontakta dem för att få första året gratis (gäller för lärare och elever). Det finns tre olika grundläge
- Bara du syns, d v s din webbkamera
- Du och dina bilder i helskärm syns
- Du och dina bilder syns i en lite mindre ruta, men den är betydligt större än i t e x Prezi Video.
Det går även att göra bilden av dig delvis genomskinlig, så man inte blockerar det som eleverna ska se. Man kan lägga in olika typer av innehåll, så det är enkelt att mixa t ex bilder och video. En intressant funktion som jag inte testat än är ”copilot”, vilket innebär att man kan vara två personer som presenterar tillsammans samtidigt. Den andre får då en länk som den klistrar in i sin webbläsare. Gör man en inspelning finns det två alternativ för att spara filmen – lokalt på datorn eller på deras webb. I kamerainställningarna kan man välja om man har en green screen eller inte. Jag rekommenderar att man kör med green screen, men det går att köra utan, dock med lite sämre resultat. Det går även att koppla in och använda en andra kamera, så att du som lärare kan filma sådant som du vill att eleverna ska se, t ex en uträkning i matematik, ett experiment i kemi etc. Det går även att spegla sin iPad så att du kan visa det du gör på din iPad. Plugga in din iPad i datorn och välj att dela det fönstret (under New slide/add screen share).
Så här ser det ut när man visar innehållet i ett ”mindre” fönster.
Man ska kunna byta ut bakgrundsbilden, men det kan jag inte göra. Jag är osäker på om det beror på att det är betaversionen eller om det är en betalfunktion.
När man visar sina bilder i helskärm ser det ut så här. Min green screen ”blöder lite” p g a ljusförhållandena i rummet jag sitter i.
OBS
OBS står för Open Broadcaster Software och är ett open source projekt som är gratis. Programmet kan laddas ner här. Det fungerar till både PC och Mac (och även om du kör Linux) och är framtaget för att både kunna spela in skärmen och att streama en presentation. Programmet har en lite högre tröskel än de andra som jag beskriver i blogginlägget, men det går att göra väldigt många olika saker i programmet, så det är välinvesterad tid att lära sig använda det. Några exempel på vad man kan göra: Mixa ljudet, ha oändligt antal scener (varje fönster/skärm du vill kunna visa är en egen scen), streama eller spela in din sändning, skapa egna tangentbordsgenvägar för de kommandon du använder ofta och visa Multivy (du ser 8 olika scener samtidigt). Det finna alltså möjlighet att skapa riktigt professionella produktioner i OBS – inte illa för ett gratisprogram! Jag rekommenderar dock att man har två skärmar och en green screen när man använder OBS. Det finns gott om tutorials på YouTube som man kan titta på om man vill lära sig använda OBS. De saker du vill visa läggs som lager på lager, så att det översta lagret ligger ovanpå det undre. Se därför till att du har lagren sorterade i rätt ordning så att ett övre lager inte blockerar annat som du vill visa som ligger längre ner (se ”källor” i nedre delen av bilden nedan – i exemplet har jag Webbkamera och bild 2 som källor och webbkameran ligger överst). I den nedre delarn av arbetsytan styr man det medsta. Här finns följande arbetsområden: Scener – Källor – Ljudmixer – Scenövergångar och Kontroller. Här finns en guide för att komma igång med OBS.
Arbetsytan i OBS. Just nu visas min andra skärm där jag kör DN i helskärm (till höger i bilden). I mitten står det övergång.
Klickar man på övergång sker en övergång mellan scenen som visas just nu och scenen man har i den andra (vänstra) rutan (i bilden ovan är det xpression camera) börjar visas istället. Man kan välja mellan olika typer av övergångar.
OBS är således en hel studio i ett, där man enkelt kan växla mellan massor av olika fönster. Två skärmar är därför att rekommendera.
Här ser man vad man kan ha för källor till de scener man skapar. Det finns gott om valmöjligheter.
Videoinmatningsenhet är din webbkamera. Bildskärmskälla är vilken av dina skärmar du vill ha med i en scen.
xpression camera
En ny teknik som gör entré. Jag skulle tippa att tekniken kommer att utvecklas mycket de närmaste åren – kanske kan den på sikt t o m ersätta riktiga skådespelare. Här plockar kameran på din dator upp din mun och till viss del dina ansiktsrörelser och så lägger den in dessa i en av de mallar som finns (eller så kan du ladda upp ett valfritt foto med ett ansikte sett framifrån). Det går således att hitta bilder på nätet på personer som undervisningen handlar om och så kan eleverna få digitalt besök av den personen, antingen genom att läraren agerar som den personen eller ännu bättre (om det är möjligt) – att en annan person spelar den personen. Eleverna vet inte vem personen på skärmen faktiskt är, men de kan ställa frågor till personen i realtid. Jag har testat med bl a Will Smith och några amerikanska presidenter och det fungerar bra. Tänk t ex att eleverna får besök av en historisk person som Napoleon, en uppfinnare som Albert Einstein eller i moderna språk få besök av en kändis som pratar det språk som eleverna håller på lär sig. Det finns väldigt många tänkbara användningsområden i undervisningen, både om eleverna är i klassrummet i skolan (projicera personen på vita duken) eller om eleverna undervisas på distans. Den enda gränsen som finns är att du måste hitta ett foto av personens ansikte för att det ska fungera. En fördel med programmet är att man inte behöver ha en green screen, vilket man behöver ha i många av de andra programmen för att det ska bli bra. Programmet är lätt att använda och man får förklarat för sig steg för steg hur man ska göra. Jag har testat det med Teams (OBS! Man måste köra Teams i webbläsaren (det fungerar INTE i nuläget i Teamsappen)) och det fungerade bra och jag har sett det användas i Zoom och även där fungerade det bra.
Nedan kommer några skärmdumpar från xpression camera.
Så här ser det ut för den som använder programmet – man ser sig själv i miniatyr och den bild som de andra ser i stor vy.
Här ser man några av de mallar som finns i programmet, men man kan även ladda upp ett eget foto.
Steg för steg instruktioner för hur man gör.
- Ladda ner appen till din dator och installera programmet.
- Öppna Teams/Zoom/Meet och under inställningar byter du webbkameran till ”expression camera”
- Öppna appen på din dator och välj vilket ansikte du vill använda dig av (eller ladda upp ett eget foto).
- Prata på och se åskådarnas reaktioner 😉
Lycka till med användandet av dessa digitala verktyg. Lämna gärna en kommentar nedan om du testat något av dem!