Innan jag går in på 80 promptar för lärare i historia på gymnasiet kommer lite info om AI som kan vara bra att känna till.
Ordlista
AI – Artificiell Intelligens är ett sätt att försöka få maskiner att efterlikna hjärnans funktioner,
d v s att kunna ”tänka” och lära ungefär så som människor gör. Vi förstår inte hur hjärnan fungerar, men de delar vi förstår kan vi försöka härma.
Prompt – En instruktion till chattbotten för att få ett önskat svar eller önskad uppgift utförd. Vissa chattbottar går att prata med, men än så länge är det många som skriver textkommandon till dem.
Iterera – När du fått ett svar från en chattbot justerar och förtydligar du vilka delar av svaret som du inte är nöjd med, d v s du förfinar svaret så det blir bättre och bättre tills du är nöjd. Ju bättre prompt du har från början, desto färre iterationer behövs.
Chattbot – En chattbot har tränats på att hitta mönster i de texter som den tränats på. Dessa mönster använder den för att skapa text som svar på din prompt. Texten du får som svar genereras alltså i realtid.
GPT – Själva modellen (Generativ Pre-training transformer) som en chattbot använder sig av. Samma GPT kan användas av olika chattbottar, t ex har Microsoft använt sig av Open AIs GPT, d v s Copilot och ChatGPT har använt samma GPT.
Generativ AI – AI som skapar (genererar) text, bilder, video eller ljud i realtid när den tillfrågas om att göra det.
Bias – Svar som AI ger är snedvridna eller partiska, vilket beror på den data som AI tränats på och vilka bias som finns i den datan. För en chattbot är det svårt att synliggöra dessa bias, men för en AI som genererar bilder är det lättare.
Hallucination – Texten som du får som svar av en chattbot baseras på mönster i data som den tränats på, men det finns även en slumpmässighet i vilka ord som genereras, vilket innebär att ord som genereras kan skapa en innebörd som inte är sann.
—————————————————————————————————————-
Ett vanligt ramverk att utgå från om du vill skapa egna promptar med exempel:
Roll – Agera som en erfaren lärare i fysik
Uppgift – Skapa en lektionsplanering som introducerar elever i år 8 till området optik
Kontext – Jag jobbar på en högstadieskola i Sverige, har 25 elever i klassen och lektionen är 60 minuter lång.
Format – Koppla ihop innehåll och aktiviteter med läroplanen i fysik och ge mig en planering som i detalj beskriver lektionens olika delar och material som behövs.
Ton – Använd en formell, men vänlig ton.
Exempel på chattbottar (AI kan även skapa bilder och göra andra saker, men jag fokuserar här på chattfunktionerna):
ChatGPT – Open AIs chattbot
Gemini – Googles chattbot
Notebook LM – Google har en chattbot som enkelt kan skapa en podd med två röster
CoPilot – Microsofts chattbot
Claude – En chattbot från Anthropic
Perplexity – En chattbot från San Fransisco som tidigt använde länkar till källor.
Duck AI – Duckduck Gos chattbot, man kan välja bland några olika GPT:er
Mistral AI – En chattbot från Frankrike
De flesta chattbottar har åldersgränser.
—————————————————————————————————————
Alla dessa promptar är framtagna som exempel för att komma igång med användning av chattbottar och för att du ska få tips och ideér på vad man kan använda chattbottar till. Du kan självklart ändra promptarna så som du vill, t ex genom att lägga till mer relevant information.
När du använt en chattbot ett tag lär du dig vilken typ av promptar som fungerar bättre respektive sämre. Du kan testa en prompt som den är skriven och ytterligare en gång genom att lägga till ”Agera som en erfaren expertlärare i [ämne]” + prompten för att se om det blir skillnad på kvaliteten i svaren.
Får du bra svar är prompten bra, får du inte bra svar behöver du ändra prompten samt ge ytterligare information som ger dig önskat svar av önskad kvalitet. Vissa chattbottar är bättre än andra på vissa typer av svar, så är du inte nöjd med svaren du får trots att du testat olika sätt att ändra sina promptar kan du testa en annan chattbott.
Hur använder jag promptarna?
Du använder texten i prompten i chattbottens promptfönster, men om det i en prompt finns hakparenteser [ ] så byter du ut texten i hakparentesen mot text som passar för ditt sammanhang.
Dubbelkolla alltid svaren du får från en chattbot, då det inte är säkert att det är sant.
OBS! Tänk efter om du laddar upp texter eller dokument till en chattbott. Ladda inte upp personuppgifter eller känslig information! Tänk på GDPR!
Längst ner finns en pdf med alla promptar som du kan ladda ner!
Promptar för lärare i historia på gymnasiet
- Skapa en lektionsplan för en historielektion på gymnasiet om [specifikt tema, t.ex. industrialiseringen], med tre moment som fokuserar på orsaker, konsekvenser och källanalys, och en koppling till Gy 11.
- Ge mig fem strategier för att lära gymnasiestudenter om [specifikt tema, t.ex. medeltiden], med en källbaserad övning för varje och en reflektion över historisk betydelse.
- Skriv en kort guide för att introducera [specifikt tema, t.ex. världskrigen] för en historiaklass, med tre steg och en engagerande primärkälla som uppvärmning.
- Föreslå tre sätt att använda digitala verktyg för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. imperialism], med en analysaktivitet för varje och en koppling till Gy 11:s mål om digital kompetens.
- Skapa en lista med fem källkritiska uppgifter för en historiaklass om [specifikt tema, t.ex. antiken], med en källa för varje och en reflektionsfråga om trovärdighet.
- Ge mig ett exempel på en rutin för att starta en historielektion om [specifikt tema, t.ex. reformationen], med tre steg och en koppling till nutida perspektiv.
- Föreslå tre sätt att integrera [specifikt tema, t.ex. kolonialism] med diskussioner, med en historisk fråga för varje och en reflektion över olika perspektiv.
- Skapa en bedömningsmatris för en historielektion om [specifikt tema, t.ex. franska revolutionen], med tre kunskapskrav från Gy 11 och kriterier för olika betygsnivåer.
- Ge mig fem idéer för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. kalla kriget], med en kreativ aktivitet för varje och en koppling till historiska processer.
- Skriv en kort mall för att planera en historielektion om [specifikt tema, t.ex. medeltiden], med tre moment (introduktion, källanalys, reflektion) och en källkritisk uppgift.
- Föreslå tre sätt att samarbeta med en samhällskunskapslärare för ett ämnesövergripande projekt om [specifikt tema, t.ex. mänskliga rättigheter], med en idé för varje och ett mål kopplat till Gy 11.
- Ge mig ett exempel på en lektion om [specifikt tema, t.ex. antiken], med tre steg som fokuserar på källor och en diskussionsuppgift om historisk kontinuitet.
- Skapa en lista med fem diskussionsfrågor för en historiaklass om [specifikt tema, t.ex. världskrigen], med fokus på orsaker och konsekvenser och en nutidskoppling.
- Föreslå tre sätt att använda primärkällor för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. industrialiseringen], med en källa för varje och en analysuppgift.
- Skriv en kort guide för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. imperialism], med tre steg och en koppling till Gy 11:s mål om perspektivmedvetenhet.
- Ge mig fem idéer för att göra [specifikt tema, t.ex. reformationen] mer engagerande för gymnasiestudenter, med en praktisk aktivitet för varje och en motivering.
- Föreslå tre sätt att bedöma studenternas förståelse av [specifikt tema, t.ex. kalla kriget], med en metod för varje och en koppling till Gy 11:s kunskapskrav.
- Skapa en plan för en historielektion om [specifikt tema, t.ex. franska revolutionen], med tre moment och en avslutande reflektionsuppgift om historisk förändring.
- Ge mig ett exempel på en källkritisk övning om [specifikt tema, t.ex. kolonialism], med tre steg och en analys av källans trovärdighet kopplad till Gy 11.
- Skriv en lista med tre korta sätt att koppla [specifikt tema, t.ex. medeltiden] till studenternas vardag, med en fråga för varje och en koppling till Gy 11.
- Skapa en detaljerad plan för ett projekt om [specifikt tema, t.ex. världskrigen] för en historiaklass, med tre lektioner som fokuserar på källor, perspektiv och samhällspåverkan.
- Ge mig fem strategier för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. antiken], med en källbaserad aktivitet för varje och en koppling till historiska processer.
- Skriv en kort guide för att använda debatt i en historielektion om [specifikt tema, t.ex. imperialism], med tre steg och en analys av olika perspektiv.
- Föreslå tre sätt att integrera [specifikt tema, t.ex. kalla kriget] med geografi, med en ämnesövergripande aktivitet för varje och ett mål kopplat till Gy 11.
- Skapa en lista med fem kreativa skrivuppgifter för en historiaklass om [specifikt tema, t.ex. industrialiseringen], med en instruktion för varje och en koppling till historisk analys.
- Ge mig ett exempel på en rutin för att avsluta en historielektion om [specifikt tema, t.ex. reformationen], med tre steg och en reflektionsfråga.
- Föreslå tre sätt att använda rollspel för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. franska revolutionen], med ett scenario för varje och en reflektion över historiska aktörer.
- Skriv en bedömningsuppgift för en historiaklass om [specifikt tema, t.ex. medeltiden], med tre nivåer och kriterier kopplade till Gy 11:s kunskapskrav.
- Ge mig fem idéer för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. kolonialism], med en praktisk aktivitet för varje och en reflektion över källkritik.
- Skriv en kort mall för att planera en historielektion om [specifikt tema, t.ex. världskrigen], med tre moment och en koppling till Gy 11:s mål om historisk medvetenhet.
- Föreslå tre sätt att samarbeta med en religionskunskapslärare för ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. reformationen], med en idé för varje och ett mål.
- Ge mig ett exempel på en lektion om [specifikt tema, t.ex. imperialism], med tre steg och en diskussion om långsiktiga konsekvenser.
- Skapa en lista med fem analysuppgifter för en historiaklass om [specifikt tema, t.ex. antiken], med en källa för varje och en källkritisk fråga.
- Föreslå tre sätt att använda aktuella händelser för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. kalla kriget], med en nyhet för varje och en reflektion över historiska paralleller.
- Skriv en kort guide för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. franska revolutionen], med tre steg och en koppling till Gy 11:s mål om källkritik.
- Ge mig fem idéer för att koppla [specifikt tema, t.ex. industrialiseringen] till nutida samhällsfrågor, med en fråga för varje och en motivering.
- Föreslå tre sätt att bedöma studenternas källkritiska förmåga om [specifikt tema, t.ex. kolonialism], med en metod för varje och en koppling till Gy 11.
- Skapa en plan för en historielektion om [specifikt tema, t.ex. medeltiden], med tre moment och en diskussion om historisk kontinuitet.
- Ge mig ett exempel på en källkritisk analysuppgift om [specifikt tema, t.ex. reformationen], med tre steg och en utvärdering av källans kontext kopplad till Gy 11.
- Skriv en lista med tre korta sätt att använda digitala verktyg för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. världskrigen], med en resurs för varje och en koppling till Gy 11.
- Skapa en lektionsserie om [specifikt tema, t.ex. kalla kriget] för en historiaklass, med tre lektioner som utforskar orsaker, händelser och långsiktiga effekter, och en koppling till Gy 11.
- Ge mig fem idéer för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. antiken], med en källbaserad aktivitet för varje och en reflektion över historisk kontinuitet.
- Skriv en kort guide för att introducera [specifikt tema, t.ex. kolonialism] för en historiaklass, med tre steg och en engagerande visuell källa som uppvärmning.
- Föreslå tre sätt att använda digitala verktyg för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. franska revolutionen], med en analysuppgift för varje och en koppling till Gy 11:s mål om digital kompetens.
- Skapa en lista med fem diskussionsuppgifter för en historiaklass om [specifikt tema, t.ex. industrialiseringen], med en fråga för varje och en koppling till samhällsförändringar.
- Ge mig ett exempel på en rutin för att avsluta en historielektion om [specifikt tema, t.ex. reformationen], med tre steg och en reflektionsuppgift.
- Föreslå tre sätt att integrera [specifikt tema, t.ex. världskrigen] med samhällskunskap, med en ämnesövergripande aktivitet för varje och ett mål kopplat till Gy 11.
- Skapa en bedömningsuppgift för en historiaklass om [specifikt tema, t.ex. medeltiden], med tre nivåer och kriterier kopplade till Gy 11:s kunskapskrav.
- Ge mig fem strategier för att göra [specifikt tema, t.ex. imperialism] engagerande för gymnasiestudenter, med en praktisk aktivitet för varje och en motivering.
- Skriv en kort mall för att planera en historielektion om [specifikt tema, t.ex. antiken], med tre moment och en källkritisk analysuppgift.
- Föreslå tre sätt att samarbeta med en geografilärare för ett projekt om [specifikt tema, t.ex. kolonialism], med en idé för varje och en koppling till Gy 11.
- Ge mig ett exempel på en lektion om [specifikt tema, t.ex. kalla kriget], med tre steg och en diskussion om historiska perspektiv.
- Skapa en lista med fem källkritiska övningar för en historiaklass om [specifikt tema, t.ex. franska revolutionen], med en källa för varje och en analys av trovärdighet.
- Föreslå tre sätt att använda rollspel för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. reformationen], med ett scenario för varje och en reflektion över historiska aktörer.
- Skriv en kort guide för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. industrialiseringen], med tre steg och en koppling till Gy 11:s mål om historisk medvetenhet.
- Ge mig fem idéer för att koppla [specifikt tema, t.ex. världskrigen] till nutida samhällsfrågor, med en fråga för varje och en motivering.
- Föreslå tre sätt att bedöma studenternas förståelse av historiska processer om [specifikt tema, t.ex. imperialism], med en metod för varje och en koppling till Gy 11.
- Skapa en plan för en historielektion om [specifikt tema, t.ex. medeltiden], med tre moment och en diskussion om långsiktig påverkan.
- Ge mig ett exempel på en analysuppgift om [specifikt tema, t.ex. kolonialism], med tre steg och en utvärdering av källors kontext kopplad till Gy 11.
- Skriv en lista med tre korta sätt att använda digitala resurser för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. antiken], med en resurs för varje och en koppling till Gy 11.
- Skapa en lektionsplan för en historiaklass om [specifikt tema, t.ex. reformationen], med tre moment som fokuserar på källor, förändringar och samhällspåverkan, och en koppling till Gy 11.
- Ge mig fem strategier för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. franska revolutionen], med en källbaserad aktivitet för varje och en koppling till historisk förändring.
- Skriv en kort guide för att använda debatt i en historielektion om [specifikt tema, t.ex. kalla kriget], med tre steg och en analys av olika perspektiv.
- Föreslå tre sätt att integrera [specifikt tema, t.ex. industrialiseringen] med [Samhällskunskap], med en ämnesövergripande aktivitet för varje och ett mål kopplat till Gy 11.
- Skapa en lista med fem kreativa diskussionsfrågor för en historiaklass om [specifikt tema, t.ex. imperialism], med fokus på orsaker och konsekvenser och en nutidskoppling.
- Ge mig ett exempel på en rutin för att starta en historielektion om [specifikt tema, t.ex. världskrigen], med tre steg och en engagerande fråga.
- Föreslå tre sätt att använda film för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. kolonialism], med en film för varje och en analysuppgift.
- Skriv en bedömningsmatris för en historiaklass om [specifikt tema, t.ex. antiken], med tre kunskapskrav från Gy 11 och kriterier för olika nivåer.
- Ge mig fem idéer för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. reformationen], med en praktisk aktivitet för varje och en reflektion över källkritik.
- Skriv en kort mall för att planera en lektion om [specifikt tema, t.ex. kalla kriget], med tre moment och en koppling till Gy 11:s mål om perspektvmedvetenhet.
- Föreslå tre sätt att samarbeta med en religionskunskapslärare för ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. medeltiden], med en idé för varje och ett mål.
- Ge mig ett exempel på en lektion om [specifikt tema, t.ex. industrialiseringen], med tre steg och en diskussion om samhällsförändringar.
- Skapa en lista med fem analysuppgifter för en historiaklass om [specifikt tema, t.ex. franska revolutionen], med en källa för varje och en källkritisk fråga.
- Föreslå tre sätt att använda aktuella händelser för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. imperialism], med en nyhet för varje och en reflektion över historiska paralleller.
- Skriv en kort guide för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. världskrigen], med tre steg och en koppling till Gy 11:s mål om källkritik.
- Ge mig fem idéer för att göra [specifikt tema, t.ex. kolonialism] relevant för gymnasiestudenter, med en nutidskoppling för varje och en motivering.
- Föreslå tre sätt att bedöma studenternas historiska analysförmåga om [specifikt tema, t.ex. kalla kriget], med en metod för varje och en koppling till Gy 11.
- Skapa en plan för en lektion om [specifikt tema, t.ex. reformationen], med tre moment och en avslutande reflektion om historisk betydelse.
- Ge mig ett exempel på en källkritisk övning om [specifikt tema, t.ex. industrialiseringen], med tre steg och en analys av källans trovärdighet kopplad till Gy 11.
- Skriv en lista med tre korta sätt att använda digitala verktyg för att undervisa om [specifikt tema, t.ex. medeltiden], med en resurs för varje och en koppling till Gy 11.
Ladda ner en pdf med promptarna genom att klicka på bilden ovan!
Lycka till med promptandet!